fbpx

Wzmocnij odporność tym co jesz.

Dbanie o odporność, to nie tylko dbanie o dobry wypoczynek, zdrowy sen, dobre relacje oraz o czyste środowisko. To w dużej mierze kwestia tego co spożywamy na co dzień. Bardzo dużo mówi się o zwracaniu uwagi na witaminę C, witaminę D, kwasy omega-3, a także cynk, żelazo i inne. Są one niewątpliwie bardzo istotne w budowaniu odporności organizmu. Należy jednak pamiętać, że nie wystarczą, jeśli nie zadbamy o zbilansowaną dietę, która nie będzie uwzględniać wszystkich innych wartości odżywczych czyli makro i mikroskładników. Dieta ma obfitować w wiele witamin i minerałów, a ich niedobór może skutkować spadkiem odporności.

Zachowanie zbilansowanej diety wydaje się być rozsądną i skuteczną metodą na wzmacnianie odporności.

Wysycenie komórek w niezbędne jej składniki odżywcze, umożliwi przeprowadzanie złożonych reakcji biochemicznych, a to stanowi najlepszą obronę przed infekcjami, na które jesteśmy narażeni, szczególnie w okresie zimowym. Dzieje się tak na skutek szybkiej reakcji układu odpornościowego, który dzięki licznym limfocytom, czyli komórkom układu odpornościowego, jest w stanie zneutralizować intruza lub też „powalić go na nogi”.

Wiele produktów jest znanych ze swoich właściwości leczniczych czy ochronnych, w kontekście wzmacniania odporności. Zaliczają się do nich przyprawy takie jak: kurkuma, pieprz cayenne, imbir, cynamon, curry, a także kardamon. Te bardzo łatwo włączyć do jadłospisu. Polecam szczególnie zainspirować się kuchnią indyjską, która słynie z dużej ilości świeżych warzyw oraz przypraw do nich stosowanych. Nie zapominamy również o czosnku, cebuli, czyli o warzywach, które  można nazwać wręcz naturalnymi lekami zwalczającymi bakterie i wzmacniającymi odporność. Zawierają wzmacniające organizm glikozydy, a także wiele enzymów, które poprawiają trawienie.  Niebagatelną rolę odgrywają też minerały takie jak siarka, żelazo, potas, magnez, mangan, fluor, wapń, fosfor; witaminy (A, B, C i E).

Warto nie zapominać o probiotykach i prebiotykach, które wzmacniają naszą florę bakteryjną, a przecież od niej, czyli od właściwego trawienia i wchłaniania w jelitach wszystko się zaczyna. Jeśli nasze jelita mają się dobrze, funkcjonują prawidłowo, a mianowicie zachodzi w nich proces trawienia, wchłaniania i usuwania, to jesteśmy na dobrej drodze by i nasza odporność była bez zastrzeżeń. Warto więc włączyć do diety kapustę kiszoną oraz ogórki kiszone, tak przez Polaków uwielbiane. Myślę, że można rozszerzyć tą listę o kwaszone buraki, pietruszkę, paprykę i inne. Okazuje się bowiem, że niemalże wszystko, każde warzywo, można ukisić i będzie przepysznie smakowało. 

Ważnym jest by ograniczać słodkie przekąski, słodycze, słodkie napoje. Należy pamiętać, że gwałtowne namnażanie się grzyba Candida albicans, jest równoznaczne ze spadkiem odporności, a w rezultacie powoduje stan zapalny jelit, kandydozę. Większość infekcji grzybiczych jest spowodowanych właśnie przez tego drożdżaka i są one dla nas uciążliwe w przebiegu oraz trudne w leczeniu. Candida żywi się cukrem więc ograniczajmy jego ilość tak bardzo, jak jesteśmy w stanie.

Dbajmy o siebie, jak tylko możemy. Wysypiajmy się, pijmy dużą ilość płynów, w tym szczególnie wody i herbat ziołowych, jedzmy lekko i nie więcej niż potrzebujmy. Unikajmy słodkości, bądźmy aktywni fizycznie – to wszystko spowoduje iż będziemy się czuć lepiej, ale i fizycznie będziemy silniejsi i bardziej odporni na jakiekolwiek infekcje. Miejcie się na baczności! 😉 Powodzenia Wam życzę!

Justyna Cieślica, Dobry Dietetyk

Udostępnij swoim znajomym :)

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *