fbpx

Insulinooporność- kiedy ją podejrzewać?

Jedni zjedzą trzy kremówki naraz i wciąż wyglądają jak top model, drudzy skuszą się na jednego herbatnika i już borykają się z wyrzutami sumienia związanymi z dodatkowymi kilogramami. Metabolizm u każdego jest inny i nie jest to równa walka. Naukowcy wciąż badają przyczyny przemiany materii i ich wpływ na wygląd zewnętrzny. Tak czy owak najważniejsza jest samoakceptacja i bycie szczęśliwym! Zawsze można coś zrobić nie tylko dla innych ale i dla siebie!

Z problemem nadwagi może być związana insulinooporność. Wprawdzie nie została zakwalifikowana jako samodzielna jednostka chorobowa ale trzeba na nią uważać. Niewłaściwie leczona prowadzi do cukrzycy typu 2 i innych poważnych zaburzeń metabolicznych. Jej specyfika tkwi w obniżonej wrażliwości tkanek na działanie insuliny. Dzięki insulinie energia z posiłków może z krwiobiegu przedostać się do komórek i w ten sposób je odżywić.

Kogo może spotkać problem insulinooporności?

Każdego, nie zależnie od wieku i płci.  Jej przyczyny mogą być bardzo zróżnicowane, od podłoża genetycznego, przez zmiany hormonalne, przyjmowanie leków, po problemy metaboliczne. Szczególną uwagę powinny zwrócić osoby właśnie z nadmiarem kilogramów, ponieważ im więcej człowiek posiada zbędnego tłuszczu, tym mniejsza jest jego wrażliwość na działanie insuliny.  Do grup zwiększonego ryzyka kwalifikują się osoby, u których w  rodzinie wystąpił problem cukrzycy lub u kobiet, które przechodziły cukrzycę ciążową.

Jak rozpoznać insulinooporność?

Jeżeli nie raz, nie dwa, ale znacznie częściej wystąpią u Was objawy takie jak:

  • zmęczenie i senność,
  • napady wilczego głodu,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • podwyższony poziom glukozy, trójglicerydów i cholesterolu,
  • wzrost tkanki tłuszczowej,
  • wzmożona potliwość,
  • rozdrażnienie,
  • problemy skórne

to możecie podejrzewać w czym tkwi przyczyna. Droga do potwierdzenia i leczenia insulinooporności nie jest taka prosta. Nie ma jednego złotego leku :(. Najpierw powinniście udać się do lekarza, który skieruje Was do endokrynologa i diabetologa. Potem musicie zmobilizować się i przestrzegać zaleceń specjalistów. Warto zrobić to jak najszybciej nim powikłania nie staną się poważne. Zmiana stylu życia, modyfikacja diety oraz aktywność fizyczna są znowu na podium. Warto o nie dbać nawet jeśli tryskacie energią i wyglądacie jak milion dolarów.

Należy pamiętać, że w początkowej fazie insulinooporności poziom cukru we krwi może być prawidłowy, a poziom insuliny bardzo wysoki. Po kilku miesiącach jednak mogą pojawić się zaburzenia tolerancji glukozy, najpierw po posiłkach, później niezależnie od nich.

Nie byłabym sobą jakbym nie napisała ciut więcej o kwestii jadłospisu. Przy insulinooporności należy dobrać go w oparciu o indeks glikemiczny (IG). To on określa jak wzrasta poziom glukozy po spożyciu posiłku. Unikajcie żywności przetworzonej, to w niej jest najwięcej cukru i nasyconych kwasów tłuszczowych, nie wspominając już o innych składnikach, których nazwy ciężko wymienić. Jeżeli czujecie, że nie jesteście konsekwentni w nawykach żywieniowych to radzę skorzystać z porady dietetyka. Myślę, że mamy naprawdę wpływ na rozsądek ludzi i zaszczepiamy w nich motywację do zmiany na lepsze.  Znajomość indeksu glikemicznego umożliwia komponowanie codziennego jadłospisu tak, by zapobiec dużym wahaniom cukru. Taka dieta umożliwia w pewnym stopniu kontrolę metaboliczną i obniża ryzyko wystąpienia poważnych chorób związanych z zaburzoną przemianą węglowodanów. Dzięki WHO Światowej Organizacji Zdrowia czy FAO Organizacji ds. Wyżywienia i Rolnictwa możecie znaleźć wartości IG na opakowaniach produktów spożywczych, co stanowi ważny czynnik profilaktyczny dla całego społeczeństwa.

Za łatwo być nie może i musicie wiedzieć, że ten sam produkt może posiadać inny IG w zależności od sposobu podania. Przykładem może być marchewka, surowa posiada mniejszy IG niż gotowana. Płatki owsiane możemy podzielić na zwykłe i błyskawiczne a ich różnica wynosi aż 12 jednostek.  Ogólnie produkty spożywcze dzielą się na:

  • produkty o niskim indeksie glikemicznym, gdzie IG <55
  • produkty o średnim indeksie glikemicznym, gdzie IG wynosi 56–69
  • produkty o wysokim indeksie glikemicznym, gdzie IG >70

 

Zatem zajrzyjcie do swoich lodówek, zwróćcie uwagę co spożywacie w ciągu dnia, wyciągnijcie wnioski i zacznijcie lepsze juro!

 

„Motywacja do wygranej jest ważna, ale motywacja do przygotowania się jest niezbędna”.

Joe Paterno

 

 

Justyna Cieślica, Dobry Dietetyk

Udostępnij swoim znajomym :)

2 komentarzy “Insulinooporność- kiedy ją podejrzewać?

  • Bardzo cenne wskazówki dla Wszystkich nie tylko chorujących na cukrzyce. Jest wiele osób wokół nas, które nie są świadomi, że chorują na chorobę „która nie boli tylko wyniszcza organizm”. Pozdrawiam autorkę materiału i życzę Wszystkim niskich wyników glukozy we krwi

Odpowiedz Agata Anuluj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *