fbpx

Insulinooporność- kiedy ją podejrzewać?

Jedni zjedzą trzy kremówki naraz i wciąż wyglądają jak top model, drudzy skuszą się na jednego herbatnika i już borykają się z wyrzutami sumienia związanymi z dodatkowymi kilogramami. Metabolizm u każdego jest inny i nie jest to równa walka. Naukowcy wciąż badają przyczyny przemiany materii i ich wpływ na wygląd zewnętrzny. Tak czy owak najważniejsza jest samoakceptacja i bycie szczęśliwym! Zawsze można coś zrobić nie tylko dla innych ale i dla siebie!

Z problemem nadwagi może być związana insulinooporność. Wprawdzie nie została zakwalifikowana jako samodzielna jednostka chorobowa ale trzeba na nią uważać. Niewłaściwie leczona prowadzi do cukrzycy typu 2 i innych poważnych zaburzeń metabolicznych. Jej specyfika tkwi w obniżonej wrażliwości tkanek na działanie insuliny. Dzięki insulinie energia z posiłków może z krwiobiegu przedostać się do komórek i w ten sposób je odżywić.

Kogo może spotkać problem insulinooporności?

Każdego, nie zależnie od wieku i płci.  Jej przyczyny mogą być bardzo zróżnicowane, od podłoża genetycznego, przez zmiany hormonalne, przyjmowanie leków, po problemy metaboliczne. Szczególną uwagę powinny zwrócić osoby właśnie z nadmiarem kilogramów, ponieważ im więcej człowiek posiada zbędnego tłuszczu, tym mniejsza jest jego wrażliwość na działanie insuliny.  Do grup zwiększonego ryzyka kwalifikują się osoby, u których w  rodzinie wystąpił problem cukrzycy lub u kobiet, które przechodziły cukrzycę ciążową.

Jak rozpoznać insulinooporność?

Jeżeli nie raz, nie dwa, ale znacznie częściej wystąpią u Was objawy takie jak:

  • zmęczenie i senność,
  • napady wilczego głodu,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • podwyższony poziom glukozy, trójglicerydów i cholesterolu,
  • wzrost tkanki tłuszczowej,
  • wzmożona potliwość,
  • rozdrażnienie,
  • problemy skórne

to możecie podejrzewać w czym tkwi przyczyna. Droga do potwierdzenia i leczenia insulinooporności nie jest taka prosta. Nie ma jednego złotego leku :(. Najpierw powinniście udać się do lekarza, który skieruje Was do endokrynologa i diabetologa. Potem musicie zmobilizować się i przestrzegać zaleceń specjalistów. Warto zrobić to jak najszybciej nim powikłania nie staną się poważne. Zmiana stylu życia, modyfikacja diety oraz aktywność fizyczna są znowu na podium. Warto o nie dbać nawet jeśli tryskacie energią i wyglądacie jak milion dolarów.

Należy pamiętać, że w początkowej fazie insulinooporności poziom cukru we krwi może być prawidłowy, a poziom insuliny bardzo wysoki. Po kilku miesiącach jednak mogą pojawić się zaburzenia tolerancji glukozy, najpierw po posiłkach, później niezależnie od nich.

Nie byłabym sobą jakbym nie napisała ciut więcej o kwestii jadłospisu. Przy insulinooporności należy dobrać go w oparciu o indeks glikemiczny (IG). To on określa jak wzrasta poziom glukozy po spożyciu posiłku. Unikajcie żywności przetworzonej, to w niej jest najwięcej cukru i nasyconych kwasów tłuszczowych, nie wspominając już o innych składnikach, których nazwy ciężko wymienić. Jeżeli czujecie, że nie jesteście konsekwentni w nawykach żywieniowych to radzę skorzystać z porady dietetyka. Myślę, że mamy naprawdę wpływ na rozsądek ludzi i zaszczepiamy w nich motywację do zmiany na lepsze.  Znajomość indeksu glikemicznego umożliwia komponowanie codziennego jadłospisu tak, by zapobiec dużym wahaniom cukru. Taka dieta umożliwia w pewnym stopniu kontrolę metaboliczną i obniża ryzyko wystąpienia poważnych chorób związanych z zaburzoną przemianą węglowodanów. Dzięki WHO Światowej Organizacji Zdrowia czy FAO Organizacji ds. Wyżywienia i Rolnictwa możecie znaleźć wartości IG na opakowaniach produktów spożywczych, co stanowi ważny czynnik profilaktyczny dla całego społeczeństwa.

Za łatwo być nie może i musicie wiedzieć, że ten sam produkt może posiadać inny IG w zależności od sposobu podania. Przykładem może być marchewka, surowa posiada mniejszy IG niż gotowana. Płatki owsiane możemy podzielić na zwykłe i błyskawiczne a ich różnica wynosi aż 12 jednostek.  Ogólnie produkty spożywcze dzielą się na:

  • produkty o niskim indeksie glikemicznym, gdzie IG <55
  • produkty o średnim indeksie glikemicznym, gdzie IG wynosi 56–69
  • produkty o wysokim indeksie glikemicznym, gdzie IG >70

 

Zatem zajrzyjcie do swoich lodówek, zwróćcie uwagę co spożywacie w ciągu dnia, wyciągnijcie wnioski i zacznijcie lepsze juro!

 

„Motywacja do wygranej jest ważna, ale motywacja do przygotowania się jest niezbędna”.

Joe Paterno

 

 

Justyna Cieślica, Dobry Dietetyk

Udostępnij swoim znajomym :)

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *