fbpx

ECO, BIO, ORGANIC- czy warto?

Ludzie są coraz bardziej świadomi wpływu jedzenia na zdrowie. Badania naukowe potwierdzają związek między niewłaściwym odżywianiem, a występowaniem procesów chorobowych. Niewłaściwa dieta, uboga w białka, tłuszcze, węglowodany, mikroskładniki i minerały wpływa negatywnie na organizm. Każdego dnia rozwijają się nowe tendencje, dlatego trudno jest powiedzieć, jak nasza dieta będzie wyglądać w przyszłości. Jedno jest jednak pewne – owoce i warzywa będą odgrywać istotną rolę. Rozsądek podpowiada, żeby wybierać produkty oznaczone symbolami „Bio”, „Organic” czy „Eco”. Czy warto temu wierzyć?

Niestety wzorce konsumpcji szybko dostosowują się do nowych upodobań żywieniowych. Wiele produktów oznaczonych taką etykietą nie jest regulowana żadnym prawem i stanowi tylko chwyt marketingowy. Oznaczenia tego typu wciąż wzrastają, ale pamiętajcie, że nie wszystkie są certyfikowane, a w tym tkwi cały sens jakości. Warunkiem koniecznym jest zgodność z ściśle określonymi kryteriami dotyczącymi ochrony zdrowia, braku negatywnego wpływu na środowisko i ekonomicznego wykorzystania zasobów naturalnych. Chciałoby się by każda żywność taką była, nie jest tak jednak i mało prawdopodobne by udało się taką hodować na szeroką skalę. Dlaczego? Zapotrzebowanie jest zbyt duże, miejsca na jej produkcję coraz mniej…

Faktem jest, że chemiczne zanieczyszczenia w środowisku mogą przenikać do żywności. Do produkcji na szeroką skalę używa się zarówno nawożenia, jak również chemicznych środków ochrony roślin, które mają zabezpieczyć je przed różnymi szkodnikami (pleśniami, owadami oraz chwastami). Uważa się, że żywność z produkcji konwencjonalnej ma mniejszą wartość odżywczą oraz jest niebezpieczna ze względu na zawartość różnych substancji chemicznych tj. pestycydów, bądź różnych dodatków do żywności (popularne „E”). Substancje o działaniu funkcjonalnym to m.in. konserwanty (związki dodawane do żywności w celu przedłużenia trwałości przez zahamowanie rozwoju drobnoustrojów), aromaty, barwniki, emulgatory, zagęstniki, środki spulchniające itp. Uwaga! Dodatki do żywności obejmują zarówno substancje naturalne, jak i sztuczne. Nie każde „E” jest więc dla Was groźne… Warto w tym celu poszukiwać informacji, które jest bezpieczne, a którego lepiej unikać.

Chciałabym móc Wam napisać, którym etykietom wierzyć, a jakie omijać z daleka, ale byłabym nie szczera z samą sobą, bowiem też się tego wciąż uczę. ( Wiele inspiracji znajduję na stronie www.hipoalergiczni.pl, gdzie znajdziecie zestaw etykiet oraz producentów- którym można wierzyć). Czytam o produktach, które wybieram do koszyka, doszukuje się oznaczeń w Internecie, pytam sprzedawców o pochodzenie towaru itd.. Zdarza mi się nadrobić parę kilometrów jadąc do punktu, w którym kupię dobrej jakości mięso czy masło, ale wierzę, że to wszystko ma sens. Jak raz się przekonacie o wartości danego produktu to chętnie sięgniecie po niego ponownie. Nie jest też tak, że ja jako dietetyk wybieram tylko ekologiczną żywność. Zdarza mi się też zrobić szybkie zakupy w markecie na stoisku warzywnym, chociaż staram się unikać takich wpadek jak ognia. Czasem zjem też niezdrowego burgera ze znajomymi, taaaak jestem całkiem normalna 😉 Bardzo lubię i polecam z serca małe warzywniaki, w których mogę porozmawiać na spokojnie ze sprzedawcami o pochodzeniu produktów i przy okazji dać im zarobić, bo nie da się ukryć, że cena idzie w górę wraz z jakością, a pieniądze trafiają do przedsiębiorcy, który wkłada to nie tylko swoją pracę i energię, ale również serce. Warto wspierać polskich rolników, to co nasze po prostu lepiej smakuje. Idealnie byłoby zasadzić swoje grządki i hodować zwierzęta. Z tym ostatniem to trochę przesadziłam, ale jak chodzi o to pierwsze – jest już na to mały plan!

W drodze wyjaśnienia. Czym różni się więc żywność ekologiczna od konwencjonalnej?

Uważa się, że żywność, która pochodzi z gospodarstw organicznych charakteryzuje się niższą zawartością azotanów, azotynów (np. marchew i ziemniaki, które stanowią znaczącą część diety w Polsce). Analizy żywności wskazują, że poziom pozostałości pestycydów w ekologicznych surowcach jest nieznaczny, co może wpłynąć korzystnie na zdrowie konsumentów. W Eco żywności występuje również niska zawartość metali ciężkich (rtęć, ołów, arsen), przede wszystkim kadmu w ziemniakach i zbożach. Ponadto produkty ekologiczne cechują się zazwyczaj wyższą zawartością witamin z grupy B oraz witaminą C. Dotyczy to przede wszystkim warzyw, mleka oraz produktów zbożowych. W żywności ekologicznej występuje wyższa zawartość węglowodanów ogółem, większa zawartość białka oraz jego wyższa wartość biologiczna w porównaniu z żywnością konwencjonalną. Charakteryzują się one również zwiększoną zawartością składników mineralnych (więcej żelaza, magnezu, fosforu oraz potasu czy wapnia). W mleku z gospodarstw ekologicznych stwierdzono o 60% większą zawartość kwasów tłuszczowych omega-3 oraz większą zawartość witaminy E. Należy mieć również na uwadze funkcje prozdrowotne produktów ekologicznych, ponieważ ze względu na niższe zawartości związków azotowych oraz jednocześnie wyższe zawartości witaminy C mogą mieć istotne znaczenie w profilaktyce antynowotworowej. Produkty te są istotne również ze względu na swoją aktywność antyoksydacyjną. W żywności konwencjonalnej występuje większa pozostałość azotanów, które łatwo ulegają redukcji do azotynów, natomiast one wykazują negatywny wpływ na zdrowie. Niepodważalnym jest fakt, iż osoby odżywiające się w sposób zbilansowany oraz spożywające żywność produkowaną w sposób ekologiczny są bardziej odporne na przemęczenie, a ich układ nerwowy jest mniej obciążony.

Żywność znajdująca się w obrocie handlowym zawsze musi być bezpieczna dla konsumentów. Dotyczy to zarówno żywności konwencjonalnej, jak również ekologicznej. Rolnictwo ekologiczne jest sposobem wytwarzania produktów żywnościowych w sposób przyjazny dla środowiska, natomiast na chwilę obecną nie jest ono tak rozwinięte jak w innych krajach UE. Ograniczeniem spożycia żywności ekologicznej w Polsce przez konsumentów jest jej niewystarczająca dostępność oraz wysoka cena, która związana jest z wyższym kosztem produkcji. Porównując i przybliżając Wam temat żywności konwencjonalnej i ekologicznej – uważacie, że warto sięgać po żywność ekologiczną? Chętnie poznam Waszą opinię;).

Podsumowując żywność ekologiczna cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Współcześni klienci przykładają dużą wagę do sposobu odżywiania się. Wierzę, że Wy również coraz chętniej sięgacie po eco-produkty wierząc, że są one sprawdzone i bezpieczniejsze niż inne. Jednak, żeby mieć pewność, że nie przepłacacie i nie dajecie się oszukać musicie być czujni i dociekać informacji o danym towarze, nim trafi do Waszej kuchni. Wystarczy odrobina dobrych chęci i uwagi przy podejmowaniu decyzji w trakcie zakupów. Ten artykuł może nie podpowie, co konkretnie macie wybierać, ale niech będzie motywacją ku lepszemu.

„Jesteś tym co jesz”

Hipokrates

 

Justyna Cieślica, Dobry Dietetyk

Udostępnij swoim znajomym :)

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *