fbpx

Co zrobić by nie przytyć w Święta.

Z okazji nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia przyjmij ode mnie życzenia cudownych, ciepłych i… smacznych Świąt oraz kilka podpowiedzi co robić gdy stół zastawiony do pełna! a Ty nie chcesz przybrać na wadze… 😉

Mam nadzieję, że tych kilka rad w tym Ci pomoże. Decyzja należy do Ciebie!

1. Nie zapominaj o piciu wody. 💧 🥛 Nawodnienie jest kluczowe, nie tylko w tym okresie. W całym tym szaleństwie świątecznym pamiętamy aby jeść, ale często zapominamy o nawodnieniu naszego organizmu. Monitoruj jednak ile pijesz słodkich napoi (soków owocowych, kompotów, coli) i ogranicz je. To przecież też kalorie. 😕

2. Codziennie rano po wstaniu wypij szklankę ciepłej wody z cytryną – wspomoże trawienie, pobudzi żołądek, może zapobiec wzdęciom brzucha. 🍋 🥛

3. Jeżeli masz możliwość – pij siemię lniane. Reguluje ono pracę jelit, często może okazać się ratunkiem przy bólach brzucha, przejedzeniu i wzdęciach. Będzie również świetnym źródłem kwasów omega-3, błonnika oraz  wielu antyoksydantów chroniących nasz organizm m.in. przed nowotworami.

4. Zjedz i daj czas swojemu organizmowi na trawienie. Pamiętajmy, że nasz mózg wysyła sygnał, że brzuch jest pełny dopiero po ok 15-20 minutach po zjedzeniu. Jedz powoli, świadomie! Wystarczy po każdym posiłku odczekać te kilkaście minut i upewnieć się , że już dość. Przeżuwaj kęs z uwagą, delektuj się smakiem. 😋

5. Próbuj wszystkiego, ale w małych porcjach. Czasem wydaje nam się, że dopiero kiedy będziemy najedzeni, będziemy szczęśliwi. Tak naprawdę dla naszego mózgu liczy się przede wszystkim smak. To on poprawia nastrój. Nie jedz na siłę. Pamiętaj „jesteś tym co jesz”.🌶️🥑🍎

6. Jeżeli zjadłeś za dużo, zapomnij o tym 😉 🤷‍♀️ Często dużym problemem dla ludzi jest to, że za bardzo chcą się pilnować w święta. Ale jak to zrobić jak przecież babcia podaje nam na talerzyk kolejny kawałek ciasta? Jedzą to a potem zamiast cieszyć się rodziną i przeżywać magię świąt mają wyrzuty sumienia, siedzą źli i smutni. Nie tędy droga. Ciesz się atmosferą świąt, delektuj się dobrym jedzeniem a zdrowe nawyki wprowadź jako … postanowienia noworoczne.  🎉 🍾

7. Ruch, zwłaszcza na świeżym powietrzu, to podstawa zdrowia i dobrego trawienia w jelitach, tzw. pasażu jelitowego. Po obiedzie zaproponuj więc bliskim spacer. Przecież 10 000 kroków samo się nie zrobi. 🤷‍♀️🚶‍♀️🚶‍♂️

8. Ugotuj coś zdrowego na stół wigilijny np. sałatki. Nie musisz od razu zamieniać wszystkich potraw wigilijnych na zdrowsze, chudsze odpowiedniki ale jedna sałatka na stole nie zaszkodzi, a wręcz pomoże. Będziesz mieć ochotę na jedzenie – zjedz sałatkę, bez wyrzutów sumienia. 🥗

9. Używaj mniejszych talerzy. Zjesz pełen talerz, ale mniejszy. 🥣

10. Postaraj się aby na twoim talerzu większość stanowiły warzywa i owoce – zawarty w nich błonnik zmniejszy twój apetyt, a witaminy i składniki mineralne dobrze wpłyną na Twoje zdrowie. 🥦🥕🍍

11. Jeżeli masz ochotę na coś słodkiego, zamiast deserów zjedz owoce ( np. mandarynki, pomarańcze). 🍊Jeżeli nie umiesz sobie odmówić by zjeść tort i ciasto, to zjedz kawałek, jeden.

12. Siedząc przy stole, pamiętaj, że w świętach najważniejszy jest czas spędzony z rodziną a nie jedzenie wszystkich potraw w nierozsądnych ilościach. Zamiast skupiać się na tym co jesz i ile jesz , pomyśl o wspólnym czasie z rodziną, którego na co dzień jest przecież tak mało. 👨‍👩‍👧‍👧

Podsumowanie.. 🤔

Nie obawiaj się świąt, ale postaraj się zachować zdrowy rozsądek w okresie około świątecznym. Jeśli podczas świąt zjadłaś więcej niż planowałaś, nie zadręczaj się tym. Święta to tylko 3 dni, które nie wpłyną znacząco na Twój wygląd i zdrowie. 🤷‍♀️ Ważniejsze są pozostałe dni w roku, w których sie pilnujesz i skupiasz się na tym żeby jeść zdrowo. Wszystko w Twoich rękach. 🤗

Życzę szczęśliwych, przeżytych w zgodzie ze światem i z sobą samym, pełnych życia i miłości Świąt Bożego Narodzenia oraz aby Nowy Rok był to nie tylko okres radości, ale również zadumy nad tym co minęło i nad tym, co nas czeka. Dużo optymizmu i wiary w pogodne jutro!

Justyna Cieślica Dobry Dietetyk

Udostępnij swoim znajomym :)

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *