fbpx

7 sposobów na to, by wzmocnić odporność psychiczną

Odporność psychiczna to umiejętność powrotu do równowagi, po traumach, trudnych doświadczeniach, czy stresie . Osoba odporna psychicznie potrafi zaadaptować się do życia pomimo niesprzyjających warunków To jedna z cech osobowości związana zarówno z czynnikami wrodzonymi, jak i z naszymi doświadczeniami. Może być tak, że w różnych okresach życia zmienia się Twoja odporność psychiczna, w zależności od tego jak o nią dbasz i co spotyka Cię w życiu. Co ważne już dziś możesz pracować nad zwiększeniem swojej odporności psychicznej.

Pamiętaj, że to proces.

Potrzebujesz codziennej praktyki. Podobnie jak z ćwiczeniami na siłowni,  nie wystarczy raz pójść , by mieć wymarzoną sylwetkę.

  1. Dbaj o siebie, o swoje wewnętrzne dziecko.  O to, co dla Ciebie ważne, o swoje wartości,  potrzeby, zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Pamiętaj o odżywianiu, które wspomaga Twój organizm, o wypoczynku, odpowiedniej ilości snu, wychodzeniu na świeże powietrze. Zachęcam Cię do praktykowania uważności, czy medytacji. Bardzo pomocna jest aktywność fizyczna- oczywiście wybierz tę, którą lubisz najbardziej. Pozwól sobie na wyrażanie uczuć, wypowiadając je, czy też spisując. Tłumienie ich w sobie prowadzi do agresji wobec innych lub siebie. Jeśli zrobisz to, co zawarłam w punkcie 1-szym ,  to masz już spory kawałek drogi za sobą 😊
  2. Dbaj o relacje.  Zwłaszcza teraz, w tym trudnym okresie, potrzebujesz kontaktu z ludźmi,  bliskości. Daje  to poczucie bezpieczeństwa, pewności, że możesz na kogoś liczyć. Nie zawsze skorzystasz z pomocy, jednak sama świadomość, że możesz zadzwonić, gdy będzie źle, działa jak relaksujący balsam. Warto przyjrzeć się temu, jak wyglądają Twoje relacje.   Być może to dobry czas, by naprawić te nadwątlone? Nie czekaj na telefon od przyjaciela, tylko sama go wykonaj.. Jeśli masz poczucie osamotnienia i deficyt relacji, to pora to zmienić. Jednak musisz coś zrobić w tym kierunku. Chociażby napisać do kogoś. Możesz odnowić kontakty z osobami, które kiedyś były bliskie lub też  poznać ciekawych ludzi na różnych grupach , forach społecznościowych.
  3. Zaakceptuj siebie oraz zastaną rzeczywistość. AKCEPTACJA nie oznacza, że jestem z takiego stanu rzeczy  zadowolona i nic nie robię. Mogę podjąć kroki ku zmianie. Co to znaczy? Akceptuję siebie, nawet z małą nadwagą, ale nie podoba mi się to, więc robię plan, by to zmienić. Akceptuję, że nie mogę pójść do kina, czy teatru, bo takie są teraz przepisy. Jednak nie siedzę i nie płaczę nad tym, tylko wybieram jakąś opcję z możliwych do wyboru np. urządzam kino domowe z rodziną, czy też oglądam spektakle online.
  4.  Bądź otwarta na zmianę. Zmiana u wielu ludzi wywołuje stres, a obecnie mamy taką  sytuację, że jedno, co jest pewne , to zmiana, zatem stresu dużo. Możesz się buntować i złościć, ale czy to pomoże? Zaakceptuj, że teraz mamy taki właśnie czas. Takie podejście pozwoli Tobie przejść od stagnacji do działania. Potraktuj zmiany jako  wyzwanie, które  służy Twojemu  rozwojowi. Prawdą jest to, że wyzwania rozwijają nas jako ludzi, budzą naszą kreatywność, a ta z kolei jest motorem do działania.
  5. Zobacz na czym skupiasz swoją uwagę. Zobacz czym się karmisz? Czy informacjami z internetu i telewizji, które zasiewają lęk, czy pozytywnymi wiadomościami ( wbrew pozorom nawet w tym trudnym czasie możesz takowe znaleźć :)) Za czym podążają Twoje myśli? Czy idziesz w stronę zamartwiania się, smutku, katastroficznych wizji przyszłości, czy w stronę miłości, wdzięczności, radości? Być może w tym czasie trudniej Ci o te pozytywne emocje, jednak jak się skupisz na tym co masz (zdrowe ręce, nogi, oczy, uszy) i  kogo masz wokół siebie (rodzina, przyjaciele) to wierzę, że pojawi się wdzięczność. Spójrz na to w ten sposób : nawet jeśli musisz pracować zdalnie (a tego nie lubisz), to masz pracę. Nawet jeśli jesteś chory, to jeszcze żyjesz. Pamiętaj, jeśli jest naprawdę ciężko i gorzej być nie może, to oznacza, że może być  tylko lepiej 😊Zachęcam Ciebie do codziennej praktyki wdzięczności. Jak możesz to  zrobić? Codziennie  pisz za co jesteś wdzięczna.  Zobaczysz jak szybko poczujesz dobrą energię.  Ja dodatkowo w drodze do pracy głośno mówię za co jestem wdzięczna : np.  za to,że się obudziłam, a wraz ze mną cała rodzina, za poranny spacer z psem (pies szczęśliwy, a ja mam dawkę tlenu na dzień dobry) za to że przygotowałam zdowe  śniadanie (bywało z tym różnie), za zielone światła na drodze, za piękne słońce.  Co ciekawe im bardziej skupiasz się na tzw. pozytywnych emocjach, tym więcej dobrych rzeczy do siebie przyciągasz.
  6. Działaj. Jednak nie na oślep. Warto zastanowić się czy żyjesz w zgodzie ze swoimi wartościami. Jeśli ich nie określiłaś, to gorąco zachęcam. Pomyśl   nad swoimi celami, tymi długofalowymi i krótkoterminowymi. I na nich skup swoją uwagę. Oczywiście możesz spędzić cały dzień w mediach społecznościowych, jednak wieczorem doświadczysz poczucia beznadziejności i bezsensu. Jeśli z kolei skupisz się na swoich celach i tam skumulujesz swoją energię, to masz poczucie sprastwa, zadowolenia z siebie. Zastanów się jaki dziś zrobisz najmniejszy krok, który przybliży Cię do celu.  Oprócz tego często zadawaj sobie pytanie „dlaczego ?”, np. Dlaczego to robię? Dlaczego to dla mnie ważne? To pozwoli Ci na znalezienie sensu w tym co robisz. A poczucie sensu jest niezwykle ważne dla człowieka.
  7. Pamiętaj, że masz kontrolę nad swoim życiem. Co to oznacza? Że zawsze masz jakiś wybór i TY decydujesz co zrobisz, w którą pójdziesz stronę. Jeśli nic nie robisz w nadziei, że „jakoś to będzie”, to również jest to rodzaj wyboru. Ważne, by wziąć odpowiedzialność za swoje decyzje, także te, które nie napawają Cię dumą. Jednak tylko wtedy możesz zmierzyć się ze sobą, swoimi ograniczeniami, uczciwie wyciągnąć wnioski i wziąć dla siebie lekcję z tego doświadczenia. Do trudnych doświadczeń podchodź jak do lekcji, nie jak do porażek. Chociaż słyszy się,że „sukces idzie w parze z porażką”, zatem tym bardziej wpasowuje się w życie..  Zauważ, że im więcej przykrych doświadczeń masz za sobą, tym jesteś silniejsza.  Mam dla Ciebie zadanie : Wypisz 5 trudnych doświadczeń z Twojego życia i zapisz czego Cię nauczyły, co pokazały. Jaką wiedzę odkryłaś na swój temat.  Jeśli masz przeświadczenie, że trudności mogą Ciebie rozwijać, to wzmacniasz hart ducha, podnosisz swoją odporność psychiczną. Czyli ważne jest Twoje podejście do tego co Cię spotyka. Nie traktuj ich jak „kary za grzechy”, tylko jak

Im większą masz odporność psychiczną, tym lepiej się czujesz, mniej chorujesz, więcej osiągasz i szybciej wracasz do równowagi po doznanych ciosach.

Nie na wszystko  masz wpływ, ale  na to jak  podchodzisz do życia, przeciwności losu, do siebie, tak.  Czyli ważne jest Twoje podejście do tego co Cię spotyka. Nie traktuj trudności jak„kary za grzechy”, przyjmuj je jako integralną część życia. Masz wpływ na to, czy rozkładasz ręce w poczuciu beznadziejności, czy wchodzisz na pokład własnego statku zwanego życiem i  chwytasz  za stery . Trudno, by statek płynął bez kapitana.  Zatem życzę Ci, byś była odpornym psychicznie kapitanem, który doświadcza niezwykłej podróży po morzach i oceanach, zachwyca się pięknymi zwierzętami, upaja niesamowitymi widokami, poznaje wspaniałych ludzi, a czasami piratów, którym zwycięsko stawia czoło. A później płynie dalej. Jeśli zastanie go sztorm, to robi wszystko, by przetrwać, po to by za chwilę poczuć spokojną toń wody. Zatem płyń…

Agnieszka Czajkowska-Wendorff, Pro Ego

Udostępnij swoim znajomym :)

1 komentarz “7 sposobów na to, by wzmocnić odporność psychiczną

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *