Zdrowa dieta w chorobach tarczycy

Choroby tarczycy to te, które dają objawy mocno  nieprzyjemne w odczuciu. Są nimi najczęściej wieczne uczucie zmęczenia, senności, wypadanie włosów, a także zbytnia wrażliwość na niskie temperatury, przejawiające się stałym uczuciem zimna.

Jednym z  tych najbardziej dotkliwych dla moich pacjentów jest niczym nie uzasadniony wzrost masy ciała, który mocno wpływa na ich samoocenę, samopoczucie, wygląd zewnętrzny. Nie można zapomnieć, że to przekłada się również w znacznym stopniu na nich zdrowie ogólne. Obciążone stawy, otłuszczenie wątroby i wiele innych, z którymi nie chcą mieć doczynienia!

Warto wspomnieć, że choroby tarczycy stwierdza się głównie u kobiet, zwłaszcza w wieku rozrodczym, co istotnie wpływa na ich zdolność do zajścia w ciążę oraz jej późniejszego utrzymania.

Kobiety chorują prawie pięciokrotnie częściej aniżeli mężczyźni! Stąd to one też pojawiają się najczęściej w poradni dietetycznej. Po co własciwie? By zacząć żyć zdrowiej, by schudnąć, by zmienć swoje nawyki żywieniowe na te lepsze.

Nie zmieniłeś sposobu żywienia, a jednak obserwujesz wzrost wagi? Koniecznie sprawdź czy nie masz niedoczynności tarczycy!

Niedoczynność tarczycy jest wynikiem niewystarczającej ilości hormonów tarczycy – tyroksyny (FT4) oraz wolnej trijodotyroniny (FT3), które są odpowiedzialne za metabolizm organizmu oraz produkcję ciepła. Są one wydzielane przez tarczycę, gruczoł wydzielania wewnętrznego, położony u podstawy szyi.

Twoja szyja jest nienaturalnie powiększona? Powinno dać Ci to do myślenia! Tak samo jak i brak koncentracji czy ochoty do podejmowania aktywności fizycznej.

Czynność tarczycy jest kontrolowana przez przysadkę mózgową, która uwalnia hormon tyreotropowy (TSH), na podstawie którego dokonuje się wstępnej oceny pracy tarczycy. Jeśli wydziela ona zwiększoną ilość hormonu, oznaczać to może, iż tarczyca produkuje zbyt małe ilości swoich hormonów i w dalszej konsekwencji będzie konieczne wspomóc pracę organizmu poprzez włączenie hormonu zewnętrznego – lewotyroksyny. O tym zawsze decyduje lekarz, podobnie jak o ewentualnej suplementacji mikroelemntami, takimi jak jod, selen czy cynk.

Schorzeń tarczycy należałoby wymienić kilka:

  • kliniczna niedoczynność tarczycy,
  • choroba Gravesa-Basedowa (nadczynność tarczycy – czyli choroba, w wyniku nadprodukcji hormonów tarczycy, która ma zupełnie odmienne objawy) od tych wyżej wymienionych),
  • przewlekłe zapalenie tarczycy typu Hashimoto.
  • Ta druga jest bardzo groźna, ponieważ stanowi zagrożenie dla życia, poprzez zwiększoną akcję serca, arytmię, które muszaą być bezwględnie leczone. Ta ostania natomiast jest dośc uciążliwa, oznacza bowiem, że organizm sam siebie atakuje i taka reakcja może zachodzić na różnych płaszczyznach.

Co można powiedzieć/napisać na temat diety w niedoczynności tarczycy? Ta jest bowiem najczęstszą występującą spośród wcześniej wymienionych.

Powinna być przede wszystkim zdrowa, odpowiednio zbilansowana, pełnowartościowa. Dopasowana do potrzeb każdego z nas osobna – nasze wybory powinny opierać się nie tylko na zaleceniach w kontekście choroby, a również na naszym zdrowiu w ogóle, trybie życia, podejmowanej aktywności fizycznej czy nawet preferncjach smakowych!

Dobrze skomponowana dieta to klucz do sukcesu! Zwłaszcza jeśli chce sie pracować nad swoją masą ciała, jakże często wyższą aniżeli tą, która byłaby prawidłową do wzrostu lub tą, którą utrzymywało się kiedy się jeszcze … nie chorowało. 

Posiłki powinny być jedzone w regularnych odstępach – 3 godzin, po to by przyśpieszyć tempo przemiany materii. Organizm, kiedy stale dostaje dostawy energii, działa najbardziej wydajnie, jak tylko może. Ilość posiłków powinna być dostosowana do godzin pracy oraz trybu życia – wystraczą cztery, choć uznaje się, że najbardziej optymalnna ilość zjedzonych posiłków za dnia – to pięć.

Najwążniejszym jest jednak nie podjadanie pomiędzy posiłkami, w tym również żadnych owoców czy orzechów. Coś, co jest zdrowe, nie zawsze można jeśc bezkarnie. W ten sposób ograniczysz nadmierne spożycie energii względem zaotrzebowania oraz zapobiegniesz wzrostowi poziomu insuliny, która m. in. blokuje wykorzystywanie rezerw tłuszczowych.

Podjadanie jest zawsze niewskazane więc spróbuj zrezygnować z drobnych przekąsek na poczet pełnowartościowych posiłków. Będziesz wtedy zawsze szczesliwie najedzony! Nie będziesz mieć problemu z uczuciem senności oraz z wilczym apetytem, który uruchamia się wieczorem.

Pij odpowiednio dużo płynów, przede wszystkim wody. Wszystko co nie będzie zawierało cukru i co nie jest kawą!

Unikaj tej ostatniej, ponieważ przez jej spożycie pijesz prawdopodobnie mniej wody. Taka jest bowiem zasada bądź raczej obserwcaja – rzadko kto wypije 4 kawy, między nimi wypije również 2 litry wody lub herbaty.

Produktami, które warto by pojawiły się w decie to chudy nabiał i mięso, jajka, tłuszcze roślinne, warzywa i owoce. Z tych ostatnich warto jednak unikać: szpinaku, brokuł, kalafioru, brukselki, brukwy, rzodkiewki oraz… gruszki Pamiętac nalezy równiez o orzeszkach ziemnych oraz soi. Ta ostatnia jest kategorycznie zabroniona! Nie jedz soi, tofu, sosów sojowych, kotletów sojowych czy innych przetworów z niej się składających.

Nie zapomnij o rybach, zwłaszcza morksich. To ze względu na zawartość kwasów omega-3, które sa przeciwzapalne, ale również ze względu na obecność w nich jodu, jakże wskazanego do prawidłowje pracy trczycy. Zdarza się, że trzeba jod suplementować, ale łatwym i dostępnym sposobem jest również spożycie soli jodowanej (może być również bez zawartości sodu!).

Jak powinnyśmy sie odżywiać, jeśli mamy Hashimoto?

Tutaj należy zazaczyć iż dieta powinna być bogata w produkty czy mikroskładniki, które mają działanie przeciwzalne. Będa to wszystkie produkty, zawierające duże ilości witaminy C, witamiany D oraz E, a także cynku czy kwasów tłuszczowych omega-3.

Badania pokazują iż dieta, w której wycofane zostają źródła białka mleka krowiego (nabiał), gluten, jajka i drożdże  oraz warzywa psiankowate (papryka, pomidor, bakłażan) — przynoszą sporą poprawę samopoczucia oraz w istotny sposób obniżają reakcję immunologiczną organizmu. 

Swoją drogą – warto przekonać się, jakie produkty wywołują reakcję alergiczną, wykonując testy na nietolerancję pokarmową. Hashimoto jest to bowiem chorobą, której przyczyna leży w  autoagresji organizmu, a ta z trzech składowych: uwarunkowania genetycznego, nieszczelnej bariery jelitowej oraz czynnika stresowego, czyli nic innego jak czynników środowiskowych – stresu, zanieczyszczenia powietrza, obecności metali ciężkich w żywności itp.

Aby zapobiec wystąpieniu choroby należy zachować zdrowy styl życia, a przede wszystkim zadbać o prawidłowe funkcjonowanie jelit. To one  bowiem przepuszczają przez swoją barierę białka produktów, które wywołują w konsekwencji stan zapalny (wydzielane są przeciwciała, które maja za zadanie je zwalczyć) nie tylko w jelitach, ale i innych narządach. 

W tym kontekscie, warto wziąć pod uwagę stosowanie probiotyków i prebiotyków, a także suplementów takich jak: jod, selen, cynk, magnez, wapń, witamiana C, D, E, K oraz kwasy omega-3, a także żelazo, biotyna (w przypadku wypadania włosów czy łamliwych paznokci), ostropest plamisty – chcąc zadbać o swoją wątrobę.

Najważniejszym jednak jest odpowiednie zbilansowanie diety oraz suplementacji przy konsultacji z lekarzem specjalistą ,a najlepiej i dietetykiem. Warto nie szukać czegoś po omacku, uczyć się na własnych błędach w tym przypadku – jest już zdecydowanie za późno na to! Warto zasięgnąć porady specjalisty, który pomoże wyjść na prostą, choć to nie jest równoznaczne z wyjściem z choroby.

Życzę Wam odwagi we wprowadzaniu i kontynuowaniu  zdrowych nawyków żywieniowych! Pamiętajcie – to Wy JE wybieracie, nie ONE Was wybierają… To od Was zależą Wasze wybory żywieniowe i to jak będziecie się czuli sami ze sobą każdego dnia. Nie, nie „będąc na diecie”, a codziennie, bez wyjątku. Uwierzcie, że w dużym stopniu to zależy od tego co maci ona talerzu!

Justyna Cieślica Dobry Dietetyk

Udostępnij swoim znajomym :)