Wiosenne porządki,czyli oczyszczanie organizmu.

Trudno się nie zgodzić, iż wiosna to idealny czas na wszelkiego rodzaju porządki i zmiany. Zmiany te mogą dotyczyć nie tylko porządków domowych, ale także tych, które związane są bezpośrednio z pozostałościami po zimowym letargu. Cóż to takiego? Kilogramy, których przeciętny Polak podczas zimy przybiera około 2 kg, a ciekawe ile w czasie kwarantanny. A wszystkie będą dźwigane przez kolejne miesiące, czasem może lata. Warto zatem wiosną zrobić oczyszczanie organizmu.

Możemy coraz więcej wychodzić na dwór. Raz, bo maleją obostrzenia, dwa, bo coraz dłużej jest jasno i sprzyja pogoda. Jeśli mamy ochotę, pod wpływem sprzyjającej aury na małą rewolucję, polecam i zachęcam do przeprowadzenia jej także w lodówce i na talerzu. Te będą mogły skutkować przeprowadzeniem kolejnych, na przykład w szafie, w wyniku konieczności wymiany garderoby. Tak więc – jedna mała, bo przecież nie koniecznie tak duża jak się nam wydaje – zmiana może zapoczątkować kolejne.

Należy jednak pamiętać , że jak do każdej zmiany należy podejść z rozsądkiem. Możemy sobie bowiem wyrządzić krzywdę stosując diety zupełnie nieuzasadnione, które wywołają tylko niepotrzebny stres, a w konsekwencji powrót do poprzedniej wagi. Warto więc przed rozpoczęciem diety  zadać sobie pytania, jakie chcemy przeprowadzić porządki czyli co taka dieta  ma w ogóle na celu. 

Chyba nie popełnię błędu nazywając taką dietę, dietą oczyszczającą, ponieważ spełnia ona założenia każdej prawidłowo przeprowadzonej zmiany sposobu żywienia. Usuwa toksyny z organizmu, przywraca naturalną florę bakteryjną, niszcząc jednocześnie patogenną, pozwala zredukować kilka kilogramów tkanki tłuszczowej, przywraca gospodarkę kwasowo-zasadową. 

KRÓTKI PRZEGLĄD DIET

Najpopularniejszą metodą nie tyle odchudzania, a oczyszczania organizmu jest niewątpliwie głodówka. Pewnym jest, że powoduje silne zakwaszenie organizmu, mogące spowodować dolegliwości bólowe (np. migrenowy ból głowy) czy nawet omdlenia. Oprócz tego powoduje obniżenie tempa przemiany materii, co niejednokrotnie kończy się przybraniem kilku kilogramów po jej zakończeniu. Największym ryzykiem jest jednak możliwość tworzenia się kamieni w nerkach pod wpływem kwasicy, czyli spadku poziom potasu, sodu i magnezu we krwi.

Zdecydowanie więcej toksyn z organizmu jesteśmy w stanie usunąć poprzez  zastosowanie diety obfitej w błonnik pokarmowy. Powoduje on szybszy przesuw treści pokarmowej zalegającej w jelitach, a wraz z nią wydalane są toksyny nierozpuszczalne w wodzie, a rozpuszczalne w tłuszczach. Należy jednak pamiętać, że to co zbieramy kilka lat nie zostanie usunięte z organizmu w zaledwie kilka dni, choćby jak dobrą dietę oczyszczającą zastosować i ile tym celu spożyć błonnika pokarmowego. 

Możesz także przeczytać...  Czym się karmisz?

Najważniejszą jednak zasadą każdej diety, w tym tej mającej na celu oczyścić organizm, a także zmniejszyć masę ciała to regularność i konsekwencja w działaniu.

Należy być systematycznym we wszystkim co związane z dietą. Nie rezygnować z założeń diety choćby było nam trudno się do niej dopasować. Przede wszystkim systematyczność ma dotyczyć jedzenia posiłków. Bez paliwa, choćby minimalnego, organizm nie będzie chciał robić nic więcej poza tym co musi robić, czy ma odpowiednie dostawy energii czy też nie.

Nie lubi się z reguły przepracowywać w związku z tym ograniczy do minimum spalanie tkanki tłuszczowej. Znaczne ograniczenie ilości kalorii w diecie, na przykład poprzez zastosowanie diety owocowej, warzywnej czy tego podobnych skończyć się może jedynie zmęczeniem, obniżeniem tempa przemiany materii, które skutkować będzie efektem jo-jo, a nawet spadkiem odporności przez niedostarczanie odpowiednich ilości witamin i minerałów. 

Unikanie diet owocowych czy warzywnych nie oznacza jednak, że w diecie takiej nie powinny znaleźć się warzywa i owoce. Wręcz przeciwnie, powinny stanowić one znaczną część dziennego jadłospisu, znajdować się w każdym jednym posiłku. Do owoców, mających właściwości odtruwające należą: cytryny, jabłka, śliwki, winogrona i ananasy oraz grejpfruty. Natomiast do warzyw należą: seler, burak, kapusta, brokuł i marchew. Wszystko po to aby dostarczyć jak największych ilości składników odżywczych, których mogło najzwyczajniej brakować w okresie zimowym. 

Podsumowując można i należy wręcz  wprowadzić dietę odpowiednio zbilansowaną, zrównoważoną, w której posiłki pojawiać się będą systematycznie co  2,5-3 godziny.

Jak najwięcej powinno się w niej znaleźć dań płynnych (koktajle i zupy), które nie obciążają układu trawiennego.  Warto też zastanowić się nad rozpoczęciem każdego dnia od wypicia szklanki wody z cytryną i np. posiekanym imbirem. Tak sporządzony napój ma na celu przyśpieszyć tempo przemiany materii oraz pobudzić usuwanie tego co zalega w jelitach. Do tego służy także woda oraz wszelkiego rodzaju płyny, których wypijanie 2 l w ciągu dnia powinno stanowić standard. Mogą to być woda mineralna, świeżo wyciśnięte soki owocowo-warzywne czy herbaty owocowe lub ziołowe. Jednocześnie do spożycia większych ilości płynów, powinno  zrezygnować się z kawy, mocnej herbaty, alkoholu (wódki, piwa, wina), napojów energetyzujących. To nie koniec tej długiej listy. Do produktów stanowiących przeszkodę dla samooczyszczenia organizmu należą produkty z wysoką zawartością soli, drożdży, cukru w każdej postaci (słodycze, miód). Oprócz tego są to sery pleśniowe, orzeszki ziemne solone, suszone owoce, produkty przetworzone, zawierające konserwanty.

Możesz także przeczytać...  Odporność psychiczna i poczucie własnej wartości jako sposób na radzenie sobie ze zmianą

ZNAJDŹ SWOJĄ DIETĘ

Bo najważniejsze w tym wszystkim jest jednak podjęcie jakiejkolwiek walki, nawet jeśli wydawać by się mogła walką z wiatrakami.

Wiosna służy zmianom, postanowieniom i ogólnej chęci do działania, dajmy sobie więc szansę na znalezienie odpowiedniej diety dla siebie. Bo tak właśnie powinnyśmy zrobić – nie sugerować się modą, opiniami innych czy czynnikami zewnętrznymi. Jeśli nie potrafimy tego zrobić samodzielnie, warto byłoby się skonsultować z dietetykiem. Na tym właśnie polega przecież jego praca – znalezieniu odpowiedniej formuły dla pacjenta, którą będzie mógł z powodzeniem stosować i dzięki temu oczekiwać wymierzonych efektów.

Czytaj więcej na zdrowie!
KASZA na zimę!

Nie bez powodu, zimą piszemy o kaszach! Zbliżają się chłodne wieczory, w związku z tym nasz metabolizm przestawia się na Czytaj całość

Włóż do koszyka dobrą zmianę!

Dziś trochę o ekologii… Nie będzie to wpis merytoryczny, ale bardzo subiektywny. Może taki jest potrzebny, żeby coś się  zmieniło, Czytaj całość

Niedojadanie a obżarstwo

Jak wyważyć dietę, żeby nie wstawać w nocy do lodówki i nie mdleć w dzień z osłabienia. Odpowiednie wyważenie diety Czytaj całość

1 miejsce wcale nie takie dobre!

Polska jest na pierwszym miejscu w Europie pod względem kupowania suplementów diety. Wydajemy na nie 11 milionów złotych rocznie. Czy Czytaj całość

Udostępnij! Powiedz znajomym, że to ważne!