Odporność w czasach kryzysu zdrowia.

Od kilku tygodni w mediach, na ulicach i w naszych myślach króluje jeden temat- koronawirus. Boimy się go, boimy się o zdrowie nasze i naszych bliskich, zabezpieczamy jak potrafimy najlepiej, ograniczamy naszą wolność.

Dziś chcę spojrzeć na temat zakażeń, nie tylko wirusowych przez pryzmat naszej odporności. To tu właśnie ( poza zabezpieczaniem się w najlepszy dostępny sposób) jest klucz do tego czy zachorujemy, jaki przebieg będzie miała choroba jeśli do niej dojdzie i jak poradzi sobie nasz organizm.

Zastanawiałeś się może, jak to jest , że niektórzy z nas chorują częściej, a niektórzy bardzo rzadko? Jak to jest, że koronawirus atakuje częściej osoby w wieku podeszłym oraz te obciążone innymi schorzeniami czy poddane immunosupresji ? Jak to jest, że nawet choroby nowotworowe mogą mieć różny przebieg i różne rokowanie u różnych ludzi?

Za tym wszystkim stoi nasz układ odpornościowy ( immunologiczny), strażnik organizmu przed zakażeniami, alergiami, chorobami z autoagresji i wyznacznik właściwego radzenia sobie z chorobami. Układ odpornościowy to narządy takie jak szpik kostny, grasica, śledziona, węzły chłonne i migdałki, gdzie powstają i „programują się” komórki ( limfocyty T, B i makrofagi), które walczą z tym co mogłoby nam zaszkodzić. We wszystkich miejscach styku z obcymi komórkami, a więc w nosie, w jamie ustnej , przewodzie pokarmowym, na skórze limfocyty „uczą się” rozpoznawać intruza, więc bakterię, wirusa itd. a makrofagi niszczą go.


Czy możemy wpłynąć na nasz układ odpornościowy by działał jak najsprawniej? No jasne!

Przede wszystkim dobrze jest wiedzieć, co osłabia naszą odporność. Są to nieregularny tryb życia, zła dieta, brak ruchu, niedobór snu, stres, ale i używki, a zwłaszcza picie alkoholu i palenie papierosów. O odporność można też dbać i tu jest naprawdę wiele do zrobienia. W grupie na facebooku #zostanwdomu #zajmijsiezdrowiem od kilku dni piszę o poszczególnych elementach układanki poprawiającej układ odpornościowy, namawiam do zadbania o nie po kolei. Może dołączysz?

Możesz także przeczytać...  Czy iść do lekarza w czasie epidemii? Służba zdrowia po nowemu.

To co służy to przede wszystkim wprowadzenie rytmu w codzienne życie, poukładanie pór zasypiania, wstawania, posiłków, pracy, aktywności fizycznej. Kwarantanna czy zostanie w domu sprzyjają temu jak mało co. To już początek do wprowadzenia nawyku. Po drugie właściwa dieta, a w której dba się o dostarczanie z pożywieniem ( to najlepsza droga, a nie suplementy) witamin podnoszących odporność, wit. C, A, D, E oraz cynku i żelaza. Im więcej warzyw na talerzu tym nasza odporność będzie lepsza.

Kolejną składową dbania o siebie jest ruch, najlepiej na świeżym powietrzu, ale w obecnej sytuacji tylko pod warunkiem zachowania zasad bezpieczeństwa i unikając kontaktów z innymi. Jeśli więc ruch to systematyczny, najlepiej 3 x w tygodniu po 30-60 minut w ulubiony dla siebie sposób, ćwicząc samemu czy z trenerem on-line. Przypomnijmy sobie również „babcine” sposoby na odporność, a więc herbatę z miodem i cytryną, mleko z czosnkiem, syrop z cebuli, chrzan. A może znajdziecie w domu echinaceę, aloes czy tran, przyszła pora by je wykorzystać. To wszystko działa!

Pisząc o układzie odpornościowym nie sposób nie wspomnieć o szczepionkach. Działają one w taki sposób, że podawane w kontrolowanych małych dawkach „uczulają” komórki układu immunologicznego na obce białko wirusa czy bakterii. Po takim kontakcie nasz organizm będzie potrafił obronić się przed inwazją obcego czynnika, który nawet w dużych dawkach, mógłby nas zakazić. Wtedy nie zachorujemy.

Czekając więc na szczepionkę przeciwko koronawirusowi Covid- 19 zajmijmy się swoją odpornością. To możemy zrobić!

Czytaj więcej na zdrowie!
Jak oddychać w maseczce?

Mając na twarzy maseczkę możemy odnieść wrażenie, że potrzebujemy więcej powietrza, dlatego wiele osób może mieć odruch, by oddychać przez Czytaj całość

Czym się karmisz?

Odporność, to także cecha psychiczna, niezmiernie ważna, gdy stajemy przed takim wyzwaniem jak obecnie- #zostańwdomu, #bądźodpowiedzialny, #nienosiszroznosisz. Odporność psychiczna jest Czytaj całość

Możesz także przeczytać...  Nie widzę z bliska. Co robić?
Nosić, czy nie nosić? Oto jest pytanie!

Zastanawiacie się może czy warto nosić maseczki na nos i usta gdy wychodzimy poza własny dom? Jest przecież tyle sprzecznych Czytaj całość

Jak chronić się przed zakażeniem koronawirusem?

W dobie pandemii koronawirusa dociera do nas ogromny szum medialny.  Co robić? Jak się zabezpieczyć? Co jeść? Czy można wyjść Czytaj całość

Udostępnij! Powiedz znajomym, że to ważne!