KASZA na zimę!

Nie bez powodu, zimą piszemy o kaszach! Zbliżają się chłodne wieczory, w związku z tym nasz metabolizm przestawia się na „tryb zimowy”z zwiększając delikatnie tempo przemiany materii (następuje w tym czasie wzrost wydatku energetycznego ze względu na utrzymanie stałej temperatury ciała przy występujących niższych temperaturach otoczenia).

W tym właśnie czasie większość reaguje na to zwiększonym zapotrzebowaniem na węglowodany lub tłuszcze, co objawia się najczęściej ochotą na produkty słodkie. Warto jednak w tym czasie szczególnie zwrócić uwagę na kasze, bo mogą skutecznie odciągnąć uwagę od wcześniej wspomnianych produktów. Dostarczą węglowodanów, które uwalnia się wolno w czasie – dając energię na dłużej, nie przyśpieszając apetytu i ochoty na zjedzenie kolejnego posiłku czy przekąski. Te stanowić mogą przecież niebezpieczeństwo dla naszej sylwetki, ponieważ nie wiedząc jakie produkty wybierać i w jakiej ilości – najczęściej sięgamy po te najbardziej tuczące – po czekoladę, ciasteczka i inne tego typu rzeczy.


Kasza? O niej można byłoby pisać bardzo dużo.

Nie tylko dlatego, że wyróżniamy wiele jej rodzajów, ale także i przede wszystkim dlatego, że zawiera spore ilości wartości odżywczych. Niedoceniana, często kojarzona z daniami jadanymi za czasów PRL-u i nie tak chętnie jadana jak ryż, makaron, czy wciąż królujące na talerzach – ziemniaki. Należałoby się im bliżej przyglądnąć, ponieważ stanowią doskonałe źródło węglowodanów złożonych.

Tych, które wolno rozkładają się do glukozy nie powodując przy tym wahań cukru we krwi. Niestety kasza uchodzi za produkt tuczący. To ze względu na swoją kaloryczność wynikającą z wysokiej zawartości skrobi. Zupełnie niepotrzebnie, ponieważ podobnie jak w przypadku ziemniaków – przy produktach o wysokiej zawartości skrobii należy zwrócić uwagę na dodatki do niej proponowane. Unikać powinno się dodawania do nich zawiesistych, tłustych sosów. czy tłustego mięsa.

Możesz także przeczytać...  Odporność psychiczna i poczucie własnej wartości jako sposób na radzenie sobie ze zmianą

Przy tym wszystkim, nie można zapomnieć o ich wartościach odżywczych, których mają całe mnóstwo!

KASZA GRYCZANA

Najbardziej wartościowa okazuje się kasza gryczana, która ma też największe ilości błonnika pokarmowego, który doskonale reguluje pracę przewodu pokarmowego, poprawia perystaltykę jelit zapobiegając tym samym zaparciom. Poprzez wysoką zawartość błonnika polecana jest także osobom z problemami lipidowymi, ponieważ utrudnia wchłanianie cholesterolu z pożywienia. Warto wspomnieć, że kasza gryczana jest również bardzo dobrym źródłem magnezu, który reguluje pracę mięśni czy układu nerwowego.

A INNE KASZE?

Nie można jednak wychwalać tylko tej jednej kaszy spośród wszystkich innych! Przecież wyróżniamy także kasze jaglaną, kaszę jęczmienną, pęczak, kaszę manną, kaszę owsianą, kaszę bulgur czy komosę ryżową. Powyżej wymienione zalety dotyczą większości z nich choć najmniejsze ilości błonnika pokarmowego zawierają kasza manna, kasza kuskus, dlatego świetnie nadają się dla osób będących na diecie lekkostrawnej.

To nie koniec walorów jakie zawierają w sobie kasze w ogóle. Sa one doskonałym źródłem witamin z grupy B, kwasu foliowego czy witaminy E. Poza tym dostarczają wielu skłądników mineralnych, głównie potasu, którego odpowiednia ilość odpowiada za prawidłowe ciśnienie krwi, żelaza, który chroni przed anemią, fosforu, cynku, manganu, miedzi, krzemu i wapnia.

Należy również zaznaczyć, że poza węglowodanami złożonymi, kasze zawierają również spore ilości białka. Stanowią przecież podstawę diety wegetariańskiej, choć ze względu na niewielką zawartość lizyny i tryptofanu ( aminokwasów), których organizm sam nie potrafi wytworzyć powinno jadać się je z produktami pochodzenia zwierzęcego mimo wszystko (mlekiem, jajkiem, chudym mięsem).

>> Jeśli chcesz zrozumieć wpływ jedzenia na zdrowie – KUP KSIĄŻKĘ PRZEJRZYJ NA OCZY dr n.med. Agaty Plech!

Czytaj więcej na zdrowie!
Kiedy iść z dzieckiem do okulisty? 10 punktów!

https://www.youtube.com/watch?v=_JDaF5d5Nzk Jakie sygnały powinny zaniepokoić Ciebie- świadomy rodzicu skłonić do wizyty u okulisty. Dziecko ogląda wszystko z bliska 1. Oglądanie Czytaj całość

Możesz także przeczytać...  Okulary ajurwedyjskie- prawdy i mity, opinia okulisty.
Lody! Warto czy nie?

Lody to produkt, który uznawany jest za jeden z najsmaczniejszych smakołyków gorących, słonecznych dni! Uwielbiany przez sporą gromadę osób, potrafi Czytaj całość

Jak oddychać w maseczce?

Mając na twarzy maseczkę możemy odnieść wrażenie, że potrzebujemy więcej powietrza, dlatego wiele osób może mieć odruch, by oddychać przez Czytaj całość

Jak chronić się przed zakażeniem koronawirusem?

W dobie pandemii koronawirusa dociera do nas ogromny szum medialny.  Co robić? Jak się zabezpieczyć? Co jeść? Czy można wyjść Czytaj całość

Udostępnij! Powiedz znajomym, że to ważne!