Jak chronić się przed zakażeniem koronawirusem?

W dobie pandemii koronawirusa dociera do nas ogromny szum medialny.  Co robić? Jak się zabezpieczyć? Co jeść? Czy można wyjść z domu? Co jednak z niego wynika i kogo powinniśmy słuchać w tej kwestii?

COVID-19 jest chorobą wywoływaną wirusem. Duża ilość zakażonych nie prezentuje żadnych objawów – szczególnie osoby młode, bez żadnych chorób współistniejących. Taka sytuacja prowadzi jednak do łatwego rozprzestrzeniania się wirusa w tych grupach, a także do transmisji na osoby starsze – te zagrożone cięższym przebiegiem. Koronawirus atakuje przede wszystkim płuca chorego. Dlatego też początkowe objawy to gorączka i kaszel. Opisywane są również rzadkie przypadki zakażenia przewodu pokarmowego – wtedy to choroba przebiega pod postacią biegunki i jadłowstrętu.

Szacunki co do przebiegu choroby nie napawają optymizmem, dlatego też kwestia uniknięcia zarażenia w znacznej mierze zależy od nas samych.

Akcja #zostańwdomu to nie tylko pusty hashtag, ale uczciwa propozycja najskuteczniejszej metody chroniącej przed zakażeniem.

Wirus przenosi się z człowieka na człowieka, unikając więc kontaktu z innymi ludźmi, unikniemy zarażenia. Warto pamiętać o tym, że każdy, nie ważne jak zdrowo wyglądający człowiek, może być nosicielem wirusa.

Zachowania prozdrowotne w dobie epidemii nie różnią się znacząco od zaleceń sprzed tego czasu, wymagają jednak pewnych modyfikacji. Aktywność fizyczna jest niezmiennie ważna, natomiast nie w zatłoczonych parkach, gdzie setki – nie bójmy się tego powiedzieć – nieodpowiedzialnych ludzi, spędza czas domniemanej izolacji, w dużych grupach. Wybierzmy trening w domu, i choć wydaje się to uciążliwe i może nie dać takiej satysfakcji jak spacer i ćwiczenia w parku w słoneczny dzień – pamiętajmy, że to tylko krótka chwila w skali naszego życia, które dzięki temu możemy utrzymać w zdrowiu. A jeśli aktywność na świeżym powietrzu to dla nas podstawa – postawmy na pusty las.

Możesz także przeczytać...  Odporność w czasach kryzysu zdrowia.

Zalecenia żywieniowe również nie różnią się od tych już nam znanych – zdrowa zbilansowana dieta obfita w owoce, warzywa, pełne ziarno, zdrowe tłuszcze i pełnowartościowe białko pozwoli nam cieszyć się zdrowiem zarówno teraz, jak i w przyszłości. Warto też zaznaczyć, że nie istnieje, i prawdopodobnie nie powstanie żaden cudowny „suplement na koronawirusa”, dlatego też warto być uważnym i nie dać się nabrać oszustom żerującym na panice.

Podsumowując – jesteśmy świadkami sytuacji której nie sposób się było spodziewać. Przyszło nam jednak żyć w czasach gdzie dzięki rozwojowi nauki i powszechnemu dostępowi do mediów – szybko dowiedzieliśmy się co możemy zrobić, żeby zapobiec najczarniejszemu scenariuszowi pandemii. Dbajmy o własną odporność – aktywność fizyczna, zdrowa dieta, oraz zdrowy sen pomogą nam utrzymać się w zdrowiu. Jednakże, w tych szczególnych czasach, pamiętajmy o najważniejszym – #zostańwdomu.

Michał Plech. Student 6 roku medycyny. Ostatnio zaangażowany w pomiar temperatury przed szpitalem w Gdańsku. W pełnym zabezpieczeniu.

Czytaj więcej na zdrowie!
Nie widzę z bliska. Co robić?

Wielokrotnie w mojej praktyce optometrycznej spotykam się z pacjentami, którzy wchodząc do gabinetu z przerażeniem informują mnie „tracę wzrok”! Dlaczego Czytaj całość

Czy iść do lekarza w czasie epidemii? Służba zdrowia po nowemu.

Być może dzisiaj zmagasz się z myślą czy pójść do lekarza pomimo tego, że zatarłeś sobie oko, ropieje i strasznie Czytaj całość

Wiosenne porządki,czyli oczyszczanie organizmu.

Trudno się nie zgodzić, iż wiosna to idealny czas na wszelkiego rodzaju porządki i zmiany. Zmiany te mogą dotyczyć nie Czytaj całość

Czy pandemia naprawdę zmieni świat?

Wpadł mi ostatnio w oko pewien wiersz o epidemii. O tym, że ludzie zostali w domach, o tym, że ziemia Czytaj całość

Udostępnij! Powiedz znajomym, że to ważne!