Jak chronić się przed zakażeniem koronawirusem?

W dobie pandemii koronawirusa dociera do nas ogromny szum medialny.  Co robić? Jak się zabezpieczyć? Co jeść? Czy można wyjść z domu? Co jednak z niego wynika i kogo powinniśmy słuchać w tej kwestii?

COVID-19 jest chorobą wywoływaną wirusem. Duża ilość zakażonych nie prezentuje żadnych objawów – szczególnie osoby młode, bez żadnych chorób współistniejących. Taka sytuacja prowadzi jednak do łatwego rozprzestrzeniania się wirusa w tych grupach, a także do transmisji na osoby starsze – te zagrożone cięższym przebiegiem. Koronawirus atakuje przede wszystkim płuca chorego. Dlatego też początkowe objawy to gorączka i kaszel. Opisywane są również rzadkie przypadki zakażenia przewodu pokarmowego – wtedy to choroba przebiega pod postacią biegunki i jadłowstrętu.

Szacunki co do przebiegu choroby nie napawają optymizmem, dlatego też kwestia uniknięcia zarażenia w znacznej mierze zależy od nas samych.

Akcja #zostańwdomu to nie tylko pusty hashtag, ale uczciwa propozycja najskuteczniejszej metody chroniącej przed zakażeniem.

Wirus przenosi się z człowieka na człowieka, unikając więc kontaktu z innymi ludźmi, unikniemy zarażenia. Warto pamiętać o tym, że każdy, nie ważne jak zdrowo wyglądający człowiek, może być nosicielem wirusa.

Zachowania prozdrowotne w dobie epidemii nie różnią się znacząco od zaleceń sprzed tego czasu, wymagają jednak pewnych modyfikacji. Aktywność fizyczna jest niezmiennie ważna, natomiast nie w zatłoczonych parkach, gdzie setki – nie bójmy się tego powiedzieć – nieodpowiedzialnych ludzi, spędza czas domniemanej izolacji, w dużych grupach. Wybierzmy trening w domu, i choć wydaje się to uciążliwe i może nie dać takiej satysfakcji jak spacer i ćwiczenia w parku w słoneczny dzień – pamiętajmy, że to tylko krótka chwila w skali naszego życia, które dzięki temu możemy utrzymać w zdrowiu. A jeśli aktywność na świeżym powietrzu to dla nas podstawa – postawmy na pusty las.

Możesz także przeczytać...  Czego to mamie w ciąży nie wolno...

Zalecenia żywieniowe również nie różnią się od tych już nam znanych – zdrowa zbilansowana dieta obfita w owoce, warzywa, pełne ziarno, zdrowe tłuszcze i pełnowartościowe białko pozwoli nam cieszyć się zdrowiem zarówno teraz, jak i w przyszłości. Warto też zaznaczyć, że nie istnieje, i prawdopodobnie nie powstanie żaden cudowny „suplement na koronawirusa”, dlatego też warto być uważnym i nie dać się nabrać oszustom żerującym na panice.

Podsumowując – jesteśmy świadkami sytuacji której nie sposób się było spodziewać. Przyszło nam jednak żyć w czasach gdzie dzięki rozwojowi nauki i powszechnemu dostępowi do mediów – szybko dowiedzieliśmy się co możemy zrobić, żeby zapobiec najczarniejszemu scenariuszowi pandemii. Dbajmy o własną odporność – aktywność fizyczna, zdrowa dieta, oraz zdrowy sen pomogą nam utrzymać się w zdrowiu. Jednakże, w tych szczególnych czasach, pamiętajmy o najważniejszym – #zostańwdomu.

Michał Plech. Student 6 roku medycyny. Ostatnio zaangażowany w pomiar temperatury przed szpitalem w Gdańsku. W pełnym zabezpieczeniu.

Czytaj więcej na zdrowie!
Nosić, czy nie nosić? Oto jest pytanie!

Zastanawiacie się może czy warto nosić maseczki na nos i usta gdy wychodzimy poza własny dom? Jest przecież tyle sprzecznych Czytaj całość

Odporność w czasach kryzysu zdrowia.

Od kilku tygodni w mediach, na ulicach i w naszych myślach króluje jeden temat- koronawirus. Boimy się go, boimy się Czytaj całość

Koronawirus. Dlaczego milczałam…

W sieci wrzenie sięga zenitu. Koronawirus atakuje nie tylko realnie, ale rozsiewa również strach, lęk o zdrowie swoje i bliskich, Czytaj całość

Jak zadbać o swoją motywację i cieszyć się zdrowiem.

Rozmawiałam wczoraj z koleżanką lekarką, inspirowałyśmy się wzajemnie, wymieniałyśmy się nowinkami. W którymś jednak momencie dotarła do nas smutna prawda. Czytaj całość

Udostępnij! Powiedz znajomym, że to ważne!