Dietą powstrzymać raka!

Jak pokazują statystyki, największym wyzwaniem współczesnego człowieka dbającego o swoje zdrowie jest zapobieganie nowotworom złośliwym oraz ich leczenie. Rak zbiera swoje żniwa coraz szybciej i w coraz większym stopniu, jest główną przyczyną śmierci Polaków przed 65 rokiem życia,  a przewidywania dla krajów rozwiniętych wskazują, że na raka zachoruje co trzeci mieszkaniec, z czego połowa umrze z powodu nowotworów złośliwych. Poskromienie raka stanowi jedno z najważniejszych wyzwań człowieka.

Wiadomo, że na rozwój zmian nowotworowych wpływ ma wiele czynników. Głównymi są:

  • palenie tytoniu, 
  • nadmierna masa ciała – nadwaga i otyłość, które zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia, picie alkoholu, nadmierna spożywanie produktów zawierających substancje rakotwórcze (aflatoksyny, benzopiren), ale także tych zawierających spore ilości barwników i konserwantów,
  • spożywanie czerwonego mięsa
  • picie alkoholu, 
  • ekspozycja na promienie UVA i UVB (zwłaszcza w okresie letnim przez wakacyjne wyjazdy na południe, praca na powietrzu w skąpym ubraniu, korzystanie z solarium),
  • spożywanie nadmiernych ilości cukrów prostych (spożycie słodyczy),
  • zbyt małe spożycie warzyw i owoców zawierających substancje biologicznie czynne, które potrafią neutralizować niekorzystne działanie innych czynników,
  • brak aktywności fizycznej.

Dieta a nowotwór

Uznaje się, że nawet co trzeci przypadek raka może być wynikiem nie tylko już niewłaściwego stylu życia, w tym przede wszystkim błędnego sposobu żywienia. Dowodami na to są niezliczone ilości badań doświadczalnych czy epidemiologicznych. Przede wszystkim pod lupę wzięto skład diety, sposób odżywiania się, a w tym nieregularność jadanych posiłków, sposób ich przygotowania, a także obecność substancji dodatkowych, które przenikają do ustroju poprzez celowe ich umieszczanie w produktach spożywczych, niewłaściwego przechowywania żywności czy jej przygotowania. Czynników jest naprawdę sporo i warto im się przyglądnąć. Możemy bowiem uchronić siebie oraz naszych bliskich przed chorobą, której warto wystrzegać się zawczasu. Na zmiany może być czasem już za późno. 

GDZIE SĄ TOKYSNY

Choć uznawane za cenne źródło energii, wartości odżywczych w tym także witamin i minerałów – bakalie, płatki zbożowe czy orzeszki mogą być skażone aflatoksynami, które są toksynami wytwarzanymi przez grzyby. Toksyny te bardzo silnie oddziaływują na komórki wątrobowe, zwiększając ryzyko rozwoju raka wątroby. W związku z tym, w żadnym wypadku nie powinno zjadać się produktów nadpleśniałych, a wśród nich zwłaszcza tych, które zawierają tłuszcz! Aflatoksyny idealnie się w nich rozpuszczają, więc omijać powinniśmy nie tylko spleśniałe orzechy, ale także śmietanę, sery czy… ciasta. Nie mamy pewności o ich przydatności do spożycia? Nie dajmy się im skusić! Okazuje się, że aflatoksynami mogą być zanieczyszczone również mięso i mleko, ponieważ te przedostają się do organizmu zwierząt wraz ze skażoną paszą. 

WYKLUCZ KONSERWANTY

Warto unikać również produktów, które obfitują w środki konserwujące, zwłaszcza tych niebezpiecznych dla organizmu – azotanów i azotynów. A te obecne są niemal wszędzie lub też w produktach, które tradycyjnie pojawiają się na naszych stołach dość często. Są to sery żółte, szynki, kiełbasy czyli wszelkie przetwory mięsne. Są dodawane celowo lub też powstają w procesie ich przetwórstwa. Okazuje się, że obecne są również w warzywach, ponieważ związkami tymi nawozi się glebę, co jest procesem nagminnym i niekontrolowanym. Kiedy związki takie znajdą się w organizmie ludzkim, zostaną przekształcone w nitrozoaminy, wykazujące silne działanie nowotworowe. 

Podobne działanie wykazują policykliczne węglowodory aromatyczne, w tym przede wszystkim benzopiren. Znany jest z powstawania podczas procesu wędzenia czy… tak lubianego grillowania. Toksyczne węglowodory zaburzają pracę genów odpowiedzialnych za prawidłowe podziały komórkowe, co może przynieść w konsekwencji wytworzenie bardzo niebezpiecznych ognisk nowotworowych. Ten sam skutek może przynieść obecność w diecie akrylamidu, który powstaje podczas procesu przetwórstwa produktów zawierających skrobię. Dokładniej – podczas procesu ich smażenia. Będą to więc przede wszystkim chipsy, frytki, pączki, ale także wszelkiego rodzaju produkty panierowane (np. ryby) smażone na tłuszczu, który jest wielokrotnie wykorzystywany i nadmiernie eksploatowany. Unikajmy więc smażonych produktów nawet jadając w restauracjach. Produkty te nie są wolne od akrylamidu!

NADMIAR CUKRU…

Nie da się pominąć roli cukru, a dokładniej jego nadmiernej ilości w kontekście choroby nowotworowej. Mechanizm zjawiska, jakim jest przyczynianie się do powstawania raka jelita grubego, żołądka, jajnika jest dość złożony, ale przede wszystkim wydaje się być istotne narastający problem nadwagi i otyłości, która nie ułatwia wyjścia z choroby wręcz przyspieszą jej rozwój. Następstwem zwiększenia ilości cukru rafinowanego w diecie jest zmniejszenie ilości jadanych owoców i warzyw, które mają spore ilości błonnika (pozwalający usuwać to co zbędne dla organizmu), ale także dostarczają cennych narzędzi do walki z rakiem. Są to witaminy i minerały. Podwyższony poziom insuliny powoduje zwiększone wydzielanie czynnika wzrostu IGF-1, który silnie przyspiesza podział komórek, a tym samym tworzenie się ognisk zapalnych. 

Nie da się ukryć, że wszystkie powyższe czynniki mają olbrzymi wpływ na nasze zdrowie i walkę z potencjalnym czy już atakującym wrogiem, jakim jestem nowotwór. Już zawczasu warto przyglądnąć się popełnianym błędom żywieniowym, czy sposobowi żywienia, który często znacząco odbiega od zaleceń rekomendowanych przez dietetyków i lekarzy. 

Trzymajmy się więc kilku zasad:

  • jadajmy regularnie posiłki, w równych odstępach czasu, 
  • pijmy wodę, napoje niesłodzone w tym herbatę ziołową, zieloną itp. 
  • nie jedzmy produktów smażonych na głębokim tłuszczu i w panierce, grillowanych oraz wędzonych, 
  • zrezygnujmy z szynek, konserw, gotowych przetworów mięsnych nasyconych związkami azotu zastępując samodzielnie przygotowanymi produktami,
  • jadajmy warzywa i owoce ze sprawdzonych źródeł (zwłaszcza warzywa!), najlepiej z zaufanego gospodarstwa, 
  • unikajmy alkoholu, 
  • słodycze ograniczmy do minimum, zastępując naturalnymi słodkimi produktami jak np. owoce suszone, 
  • wyrzucajmy produkty zepsute, dotknięte pleśnią, 
  • omijajmy żywność przetworzoną, zawierającą substancje dodatkowe takie jak: barwniki, substancje zapachowe itp. 
  • jadajmy więcej warzyw i owoców, 
  • nie palmy papierosów,
  • nie jedzmy zbyt dużych ilości czerwonego mięsa (ścisły związek z zapadalnością na nowotwór wykryto przy spożyciu 160 g dziennie czerwonego mięsa),
  • zadbajmy o codzienną porcję aktywności fizycznej

KUP WYJĄTKOWĄ KSIĄŻKĘ POD CHOINKĘ
i pomóż spełnić się życzeniom zdrowia!

Udostępnij! Powiedz znajomym, że to ważne!

You may also like...