Czy na pewno wiesz…. jak oddychać?

Przy okazji recenzowania mojej książki “Przejrzyj na oczy” rozmawiałam z Elżbietą Dudzińską, lekarzem medycyny integralnej na temat.. oddychania. Rozmowa była dla mnie zaskakująca 🙂 a jednocześnie niezwykle inspirująca. Jaka będzie dla was?

Jak myślicie- jaki oddech jest najbardziej wartościowy? Jaki przynosi najwięcej korzyści naszemu organizmowi, dotlenia i odżywia? Jaki pozwala “pooddychać” naszym komórkom? Głęboki..?

Często słyszy się dobre rady w stylu- weź głęboki oddech, zaczerpnij powietrza, odetchnij. Istnieje obiegowe przekonanie, że głębokie oddychanie z wdechem wypełniającym nasze płuca aż po ich szczyty jest dobre, najlepsze. Jednocześnie obserwując osoby w czasie wysiłku fizycznego, stresu, napadu astmy oskrzelowej widzimy kogoś kto oddycha szybko, z wysiłkiem, zaczerpując duże hałsty powietrza. Jak to więc jest? Jaki rodzaj oddychania nam służy i czy potrafimy się go nauczyć?

Oddech ma w sobie coś magicznego, to pierwsza czynność przy urodzeniu, towarzyszy nam przez całe życie i odchodzimy z tego świata wraz z ostatnim. Oddech to życie! Oddech to wdech, który napełnia powietrzem nasze pęcherzyki płucne i wydech, który je opróżnia. To także chwile bezdechu między tymi fazami. Oddychanie to także wymiana gazowa między tkanką płucną a delikatnymi naczyniami krwionośnymi oplatającymi pęcherzyki, dzięki któremu hemoglobina w naszej krwi zostaje utlenowana i jednocześnie pozbywamy się dwutlenku węgla. Oddech jest dla życia kluczowy!

Zdrowi ludzie oddychają łagodnie, spokojnie, cicho i bez wysiłku, a po wydechu w naturalny sposób następuje przerwa w oddechu. Zdrowi ludzie oddychają przez nos i używają do tego aktu swojego brzucha, który poruszając się pociąga w dół przeponę u podstawy płuc i w ten sposób pozwala im się rozprężyć. Tak właśnie oddychają małe dzieci.

Czytaj więcej >> Jak łatwo stracić wzrok?

Tego rodzaju oddychanie ma wiele korzyści:

  • nie wymaga nadmiernego wysiłku i zużycia energii
  • pozwala na spokojną wymianę gazową w płucach- pobranie tlenu i oddanie dwutlenku węgla
  • gromadzący się we krwi w czasie przerwy w oddychaniu dwutlenek węgla powoduje łatwiejsze następowe wiązanie się tlenu z hemoglobiną we krwi 
  • oddychanie przez nos powoduje, że w zatokach przynosowych wytwarza się tlenek azotu, który jest czynnikiem rozluźniającym ścianę naczyń krwionośnych oraz oskrzeli- przez co krew i powietrze płyną szerokim strumieniem

Ciekawe, prawda?

Oddychając prawidłowo możemy poprawić swoje krążenie, dotlenić tkanki, zredukować napięcie w oskrzelach ( u astmatyków, palaczy, w stresie) a więc zapanować nad ciałem i emocjami.

Sposób oddychania to przede wszystkim nawyk i można go się nauczyć! Ja już ćwiczę 🙂 wg  metody doktora Butejki, którą poznałam dzięki książkom “jak oddychać by być zdrowym” oraz “Przewaga tlenowa”. Ćwiczę też zgodnie ze wskazaniami pranajamy, która już od wielu tysięcy lat zwraca uwagę na sposób oddychania i między innymi uczy jak  wydłużać i spłycać oddech.

Powodzenia i Wam!

dr n.med. Agata Plech

Udostępnij! Powiedz znajomym, że to ważne!

Może Cię również zainteresować...